مقالات

دانستنی های لامپ هالوژن

دانستنی های لامپ هالوژن

دانستنی های لامپ هالوژن باعث می شود تا شما متوجه شوید که چقدر می تواند به کارتان بیاید و میزان نورپردازی محیط را به طور کامل تامین کند. 

لازم است بدانید که لامپ های هالوژن در مقایسه با دیگر لامپ ها دارای ویژگی های خاص و مختلف زیادی هستند. مطلع بودن از این موضوع که لامپ های هالوژن مخصوص نورپردازی، چه طیف وسیعی از کاربرد ها را دارا می باشند، در انتخاب و خرید لامپ مناسب، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

لامپ هالوژن چیست؟

در واقع عنصر هالوژن تک ظرفیتی بوده و به راحتی سبب تشکیل یون های منفی خواهد شد. جالب است بدانید که در طبیعت 5 نوع هالوژن با نام های: فلوئور، کلر، برم، ید و آستاتین وجود دارد. البته در ساخت لامپ های هالوژن تنها از ید و برم استفاده می شود.

ساختار کپسول کوارتز هالوژن

با این که کپسول کوارتز از شیشه ساخته می شود اما از آنجایی که خالص ترین نوع آن به شمار می رود، بر عکس شیشه های سنتی حاوی مواد رقیق کننده نمی باشد و در عوض از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

البته باید مراقب باشید که کپسول کوارتز را زیاد لمس نکنید، زیرا ممکن است چربی های موجود بر روی انگشتانتان در کاهش طول عمر آن اثر گذاشته و به مرور زمان باعث خرابی محصول شود.

لامپ رشته ای هالوژن

لامپ هالوژن معمولا با نام هایی از قبیل: لامپ هالوژن کوارتز و هالوژن تنگستن نیز شناخته می شود. این محصول در واقع نوع بسیار پیشرفته ای از لامپ های رشته ای به شمار می رود.

آیا بلافاصله بعد از وارد شدن به آسانسور متوجه به طور خودکار روشن شدن لامپ های هالوژن شده اید؟

حتی لامپ های تو کار و رو کاری که در اغلب سقف های منازل، بر روی کناف، زیر کابینت ها و… به منظور زیبایی و تزیینات استفاده می شوند، همین لامپ های هالوژن می باشند. همچنین در سال های اخیر استفاده از این محصولات در منازل، ادارات، سازمان ها، مراکز تجاری، کافی شاپ ها، رستوران ها و… از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شده است.

پیشنهاد میکنیم مطلب لامپ اس ام دی و تکنولوژی SMT را مطالعه کنید.

طرز کار لامپ هالوژن

لامپ های رشته ای نیز همانند هالوژن ها دارای یک رشته تنگستن می باشند. همچنین لامپ های شیشه ای حاوی گاز آرگون یا نیتروژن می باشند.

زمانی که جریان به ابتدای رشته برسد، رشته در دمای بالا مثلا ۲۵۰۰ درجه سوخته و شروع به بازتاب نور می کند. لامپ های رشته ای نه تنها کارآمد نیستند بلکه بازدهی بالایی نیز ندارند. چرا که در پروسه انتشار نور، مقدار بسیار زیادی گرمای مادون قرمز از خود منتشر می کنند.

از آنجای که هدف از انتخاب یک لامپ تولید نور است، بنابراین گرمایی ارائه شده به طور کامل هدر می رود. به مرور زمان تنگستن موجود در رشته بخار و روی شیشه جمع خواهد شد. این رشته بسیار نازک و شکننده است، در نتیجه با گذشت زمان می شکند و لامپ دیگر قابل استفاده نمی باشد.

اما از آنجایی که در لامپ هالوژن ، این رشته از تنگستن کاملا شکل پذیر و انعطاف پذیر تشکیل شده است، همانند یک لامپ رشته ای اصولی و استاندارد پر از گاز می شود. البته گاز موجود در لامپ های هالوژن فشار به مراتب بیشتری دارد.

دانستنی های لامپ هالوژن

اصلی ترین کار لامپ های هالوژن عبارتند از:

  1. چراغ روشن شده و با عبور جریان بیشتری از رشته، لامپ شروع به قرمز شدن می کند و در ادامه دما به سرعت افزایش خواهد یافت. اصلی ترین تفاوت میان لامپ های هالوژن و لامپ های رشته ای معمولی ، در رشته آن بوده که درون یک کپسول کوارتز پر از گاز هالوژن قرار گرفته است. توجه داشته باشید این گاز که از ید و برم تشکیل شده، کاملا بی اثر می باشد.
  2. معمولا اتم های تنگستن از قسمت رشته تبخیر و در داخل لامپ جمع شده، در نتیجه لامپ های رشته ای طبیعی را کم نور می کنند. با جدا شدن اتم ها رشته نازک شده و در نهایت شکسته خواهد شد.

به فرآیندی که در آن اتم های تنگستن از نظر شیمیایی با مولکول های گاز هالوژن ترکیب و بعد از خنک شدن هالوژن بر روی رشته تنگستن جای گذاری می شوند، چرخه هالوژن گفته می شود. این چرخه در واقع زنجیره ای برای افزایش طول عمر لامپ می باشد.

لامپ های هالوژن دارای یک رشته تنگستن مشابه لامپ های رشته ای استاندارد می باشند. با این تفاوت که لامپ برای آن میزان قدرت، دارای ابعاد کوچکی بوده و با گاز هالوژن پر می شود.

همچنین هالوژن سبب متوقف شدن روند تیره شدن شیشه بیرونی لامپ و جلوگیری از نازک شدن رشته تنگستن خواهد شد. در نتیجه طول عمر لامپ افزایش پیدا کرده و به تنگستن اجازه خواهد داد تا با خیال راحت به دمای بالا تر برسد.

لامپ های هالوژنی SMD

در پروسه ساخت این نوع لامپ های هالوژنی از تکنولوژی SMD استفاده می شود. همچنین طراحی این گونه از لامپ ها به به شکلی است که در عین کم مصرف بودن، نور مناسبی فراهم می کنند.

از IC های پایه کوتاه در ساختار این لامپ ها استفاده می شود که بدون سوراخ شدن و با استفاده از لحیم کاری بر روی برد نصب خواهد شد.

از دیگر مزایای این لامپ ها می توان به تولید گرمای بسیار کمتر نسبت به سایر مدل ها و قابلیت های بهره مندی از دکوراتیو اشاره کرد.

از مطالعه ی مطلب خرید انواع چراغ های استخری با قیمت مناسب غافل نشوید.

 6 مزیت لامپ هالوژن COB

تولید پرتوی نوری باریک تر و متمرکز تر از SMD

رسیدن به سطح بالاتری از نور در سطح

تولید حرارت بسیار کم

طول عمر بیشتر از LED های سنتی

نور قابل تنظیم

تولید نور به سبک هالوژن

دانستنی های لامپ هالوژن - رایان نور

خرید لامپ هالوژن با کیفیت بالا رایان نور

در متن بالا نسبت به دانستنی های لامپ هالوژن مطلع شدید و اطلاعات کامل راجع به این موضوع پیدا کردید و دانستید که این مدل از لامپ ها چقدر می تواند برای نورپردازی محیط مناسب باشد.

شرکت رایان نور با تولید لامپ های هالوژن باکیفیت می‌تواند کمک بزرگی به افزایش نور در محیط بکند.

این لامپ ها تولید این شرکت بوده و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نیز می‌باشد. برای اینکه از اصل بودن این کالاها مطمئن شوید، رایان نور طی شرایط خاصی خدمات ضمانت 72 ساعته بازگشت کالا را برای شما عزیزان در نظر گرفته است.

در صورت بی کیفیت بودن و یا مشکل داشتن کالا می‌توانید ظرف 72 ساعت آن را مرجوع کنید. این امر به معنی میزان اعتماد ما به تولیدات خود است.

همچنین می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر به اینستاگرام مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =