مقالات

نکات مهم هنگام نصب چراغ های خیابانی

نصب چراغ های خیابانی

چراغ های خیابانی نقش مهمی در روشنایی خیابان ها، اتوبان ها، پارک ها و کوچه ها دارد. نحوه نصب آن نیز مستلزم یک سری نکات مهم می باشد که باید در نظر گرفت. زیرا تجهیزات نوری که در محوطه بیرون استفاده می شوند با چراغ های داخل منزل متفاوت است. از همین رو تصمیم گرفتیم در این مقاله به موضوع نصب چراغ های خیابانی بپردازیم و نکات مهم را خدمت شما ارائه کنیم.

هدف اساسی از نصب چراغ های خیابانی، تامین روشنایی کافی برای ارائه یک محیط رانندگی امن و کاهش تصادفات رانندگی در شب می باشد. یک راننده زمانی  یک شی را در خیابان  می تواند ببیند که  تفاوت رنگی در محیط دید راننده وجود داشته باشد. این زمانی رخ می دهد که نور ساطع شده از چراغ های خیابانی به شی مورد نظر بتابد و سپس نور شی را در منطقه آشکار نماید.

در انتخاب و محل قرارگیری تجهیزات نورپردازی بهتر است با یک متخصص طراحی نورپردازی مشورت کنید تا محیط دید بهتر، افزایش ایمنی و در عین حال بهینه سازی انرژی مصرفی فراهم گردد.

روند طراحی نورپردازی چراغ های خیابانی

طبق تعریف، طراحی نورپردازی با توجه به روش نورپردازی  بستگی به مقدار نوری که از منبع روشنایی به سطح خیابان می رسد (کمیت نور) و یکنواختی نور در سطح خیابان (کیفیت) به وجود می آید. مراحل فرآیند طراحی به شرح زیر است و به ترتیبی که معمولاً در فرآیند طراحی با آنها مواجه می شوید عملی می شود.

  • تعیین معیارهای های طراحی
  • انتخاب نوع منبع نور
  • انتخاب اندازه منبع نور و ارتفاع نصب آن
  • انتخاب نوع توزیع نور توسط چراغ
  • تعیین فاصله و محل نصب چراغ های خیابانی
  • بررسی کفیت طرح ارایه شده
نصب چراغ های خیابانی - شرکت رایان نور

تعیین معیارهای طراحی برای نصب چراغ های خیابانی

اولین گام طراح نورپرداز خیابانی، بررسی و تعیین معیارهای استاندارد در مورد نورپردازی خیابانی می باشد که توسط قوانین، قطعنامه‌ ها یا سیاست‌های داخلی و بین المللی به وجود آمده است. در چنین حالتی باید به مواردی از قبیل تعداد جمعیت منطقه و رفت و آمد افراد نیز توجه کرد.

  • مناطق پر جمعیتی که تعداد قابل توجهی از عابران پیاده در حال عبور از خیابان ها باشند. به عنوان مثال می توان به مناطق خرده فروشی در پایین شهر، نزدیک تئاترها، سالن های کنسرت، استادیوم ها و پایانه های حمل و نقل اشاره کرد.
  • مناطق با جمعیت متوسط، مناطقی است که تعداد کمتری از عابران در هنگام شب از خیابان ها استفاده می کنند. به عنوان، مثال مناطق اداری معمولی در پایین شهر، کتابخانه‌ها، آپارتمان‌ها، فروشگاه‌های محله، صنعتی، مناطق قدیمی ‌تر شهر و خیابان‌هایی با خطوط ترانزیت.
  • مناطق کم جمعیت، شامل تعداد بسیار کمی از عابران می باشند که در هنگام شب نیز بسیار انگشت شمار است. به عنوان مثال خیابان‌های یک طرفه در حومه شهر، آپارتمان های مسکونی با تراکم بسیار کم و روستایی

انواع خیابان های یک شهر، مسئله دیگری است که طراح نورپرداز باید به آن توجه کند. زیرا بزرگراه ها و خیابان های اصلی مسیرهای پرتردد شهر می باشد که نیاز به طراحی معیاری دارد.

انتخاب نوع منبع نور

همان طور که در مقالات قبلی به منابع نور مورد استفاده در چراغ های خیابانی اشاره کردیم، امروزه چراغ های خیابانی ال ای دی گزینه مناسبی برای روشنایی خیابان ها می باشد. برخلاف منابع نور سنتی که مصرف انرژی بالایی داشتند، چراغ های امروزی بسیار کم مصرف بوده و طول عمر بیشتری دارند. زیرا در تکنولوژی این چراغ ها از پنل خورشیدی و فناوری LED استفاده شده است. علاوه بر مصرف کم، میزان نور منتشر شده می تواند به صورت یکنواخت سطح بیشتری را روشن می کند.

بیشتر بدانید: تفاوت چراغ های خیابانی سنتی و LED

انتخاب اندازه منبع نور و ارتفاع نصب آن

فاصله لامپ نصب شده در خیابان ها ارتباط مستقیمی به شدت روشنایی لامپ، تابیدن یکنواخت روشنایی بر منطقه و تأثیر گذاری آن بر محیط دارد.

اگر لامپ ها را بالاتر از سطح معین نصب نماییم، پوشش بیشتری را فراهم می کنند، اما سطح روشنایی کمتری را به  وجود می آورد. این امر باعث می شود که راننده مسیر خود را به خوبی نبیند.

در صورتی که لامپ ها را پایین تر از سطح معین نصب نماییم، پوشش کمتری  را فراهم می کنند، اما سطح روشنایی بیش از حدی به  وجود می آید که باعث ایجاد محدودیت دید راننده ها می شود.

بنابراین، برای نصب لامپ ها در سطح بالاتر به لامپ هایی با میزان وات و پتانسیل بیشتر نیاز است. در حالی که نصب لامپ ها در سطح پایین تر نیازمند لامپ هایی با وات و پتانسیل کمتر می باشد.

نصب چراغ های خیابانی - چراغ های خیابانی LED

انتخاب نوع توزیع نور توسط چراغ

به صورت عموم، چراغ های خیابانی به 3 طریق توزیع نور را انجام می دهند که عبارتند از:

  • توزیع جانبی نور: عبارت است از ساطع نمودن نور از منبع به سمت مقابل یا در راستای عرض دیگر خیابان.
  • توزیع عمودی نور: محل حداکثر نور را توصیف می کند. شدت نور به صورت طولی در راستای عمودی منعکس می شود.
  • توزیع بریده نور: برای اهداف طراحی دکوراسیون خیابان ها می باشد که در این مورد نور به درخشش آسمان کمک می کند.

در توزیع مناسب چراغ های خیابانی باید به چندین نکته مهم توجه نمود از جمله:

  • ارتفاع نصب لامپ های خیابانی
  • الگوی قرارگیری پایه چراغ های خیابانی
  • محاسبه دقیق نقطه تقاطع خیابان

تعیین فاصله و محل نصب چراغ های خیابانی

رایج ترین موقعیت نصب چراغ های خیابانی در قسمت های جانبی خیابان بر روی خط حاشیه قرار می گیرند. از آنجایی که قرار دادن مستقیم پایه چراغ های خیابانی در لبه خیابان غیر عملی می باشد، بنابراین مهندسان سازه های پشتیبانی مخصوص نصب چراغ های خیابانی پیشنهاد داده اند که معمولاً از یک تیرک مجهز به دکل تشکیل شده است. به عبارتی از بازوها برای نگه داری تیرک و ایجاد فضای خالی برای تردد آزادانه ماشین ها و عابران پیاده استفاده می شود.

بررسی کفیت طرح ارایه شده

بعد از اینکه تمام عناصر انتخاب شده در بالا در یک طرح جامع شکل گرفت به مرحله بررسی کیفیت طرح ارایه شده می رویم. این مرحله شامل انجام محاسبات برای تأیید تجهیزات انتخابی و چیدمان آن مطابق با معیارهای استاندارد داخلی و بین المللی است. اما با ظهور عصر جدید تکنولوژی، برنامه های نرم افزاری متعددی توسعه یافته اند که طراحی و نصب چراغ های خیابانی را ساده ساختند.

فرآیند محاسبه به روش مدل سازی کامپیوتری به گونه است که با نصب یک برنامه نورپردازی مجازی انجام می شود. این نرم افزار نورپردازی دارای ابزارات مدل سازی تاسیسات روشنایی متعددی می باشد و انجام محاسبات فتومتریک بسیار آسان است. با این نرم افزار می توانید طرح‌ های سایه و رندرهای سایه‌ را برای نمایش نزدیک آنچه انسان توسط چشم خواهد دید را طراحی کنید.

شرکت رایان نور، تولید کننده انواع چراغ های خیابانی

استفاده از چراغ های خیابانی اهمیت بسیاری در توسعه شهری دارد. بنابراین، طراحان با رعایت قوانین و استانداردهای بین المللی باید طراحی مطابق با انواع خیابان ها ایجاد کنند.

فروشگاه رایان نور، با سابقه چندین ساله افتخار دارد تا با اتکا بر کیفیت محصول، بهترین خدمات را به شما ارائه دهد. طراحی و تولید انواع محصولات نورپردازی مانند پروژکتور، چراغ های سوله ای، پنل لایت، ماژول های دیجیتال، پروژکتور و غیره توسط شرکت انجام شده و 7 روز ضمانت بازگشت کالا و پرداخت در محل را برای شما فراهم می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − دوازده =