مقالات

قیمت و خرید انواع پروژکتور روشنایی در سال 1401

انواع پروژکتور روشنایی

یکی از انواع منابع نور و روشنایی پروژکتورها می باشند که در انواع متفاوتی وجود دارند. از این منبع نور به عنوان روشنایی سالن های بزرگ استفاده می شود که علاوه روشنایی گسترده، ظاهر چشمگیری را در مکان فوق فراهم می کند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در مورد پروژکتور روشنایی و مزایای آن با شما صحبت کنیم.

معرفی پروژکتور روشنایی 

پروژکتورها به جهت روشنایی فضاهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و به جایگزین خوبی برای چراغ های سنتی که در قدیم استفاده می شد تبدیل گردیده است. منابع نوری که در قدیم به عنوان پروژکتور روشنایی کاربرد داشت، توسط گازهای خاصی کار می کرد و به دلیل طول عمر کم و مصرف برق زیاد مشکلات زیادی را برای استفاده کنندگان ایجاد کرده بود.

ظهور چراغ های ال ای دی تحول جدیدی را در دنیای نور و روشنایی بوجود آورد و کاربردهای بسیاری را در ارائه بهتر نور فراهم کرد.

انواع منبع نور در پروژکتور روشنایی

فناوری های اولیه منبع نور مورد استفاده در پروژکتورها عبارتند از:

  • لامپ
  • لیزر
  • لیزر-هیبرید

استفاده از منبع لامپ برای موقعیت هایی که نیاز به روشنایی بالا و رنگ های دقیق تر دارید بسیار عالی است. زیرا لامپ دارای راندمان نوری و انتشار نور بالایی می باشد. اما منابع نور LED  رنگ های بسیار خوب، نویز کم، مصرف برق کم و گرمای کمتری را نسبت به سایر گزینه ها ارائه می دهد. LED اغلب برای پروژکتورهای قابل حمل استفاده می شود.

پروژکتور ال ای دی

این نوع پروژکتورها دارای رنگ های متفاوتی هستند. از رنگ های رایج پروژکتورهای LED آفتابی و مهتابی را نام برد. برخی از پروژکتورهای رنگی در قالب رنگ های آبی، قرمز و سبز وجود دارند که زیبایی چشم گیری را ارائه می دهد. هنگام خرید نوع رنگ پروژکتورهای روشنایی را می توانید بر روی برچسب مشخصات با واحد کلوین مشاهده کنید. عموما رنگ نور پروژکتورها برای نور زرد 2700 کلوین و برای نور سفید و مهتابی تا 6700 کلوین می باشد.

این مقاله را هم مطالعه نمایید: موارد استفاده المان های نورپردازی

مزایای پروژکتورهای ال ای دی

پروژکتورهای LED جدیدترین نوع پروژکتورهای روشنایی هستند که از طول عمر بیشتری برخوردارند. از همه مهمتر اینکه مصرف برق کمتری نیز دارند. قطعات ال ای دی که در پروژکتورها استفاده شده است گرمای زیادی را تولید نمی کند و از همین رو به خنک کننده نیازی ندارد.

پروژکتورهای ال ای دی نسبت به سایر منابع نور بهترین نور با کیفیت را به شما ارائه می دهد و در تاریک ترین فضا نیز می توانید محدوده زیادی را به وضاحت کامل روشن سازید. علی رغم پروژکتورهای سنتی که از مواد سمی ساخته شده بودند، پروژکتورهای ال ای دی چنین نیستند و سازگار با محیط می باشند.

از آنجائیکه پروژکتور روشنایی امکان ساطع شدن اشعه ماورای بنفش را ندارد، می توانید از آن در انبار مواد غذایی نیز استفاده کنید.

انواع پروژکتور روشنایی - پروژکتور LED

ویژگی های پروژکتور SMD

این نوع پروژکتور از انواع پروژکتور های ال ای دی هستند که از دیودهای نورانی ساخته شده اند. لامپ  SMD که در این پروژکتور بکار رفته نور را به صورت یکنواخت و با کیفیت بالا منتشر می کند. این پروژکتورها دارای چندین آی سی پایه کوتاه هستند که امکان نصب روی سطح دیوار را فراهم می کند.

پروژکتورهای اس ام دی همانند نوع ال ای دی دارای طول عمر بالایی بوده و می تواند تا 50000 ساعت کار کند. مزیت دیگر آن این است که برای تولید روشنایی به جریان برق زیادی نیاز نداریم. جنس بدنه پروژکتور اس ام دی از آلومینیوم ساخته شده است و علاوه بر سبک بودن در برابر هر ضربه و شوک الکتریکی مقاوم است. یکی از کاربردهای پروژکتور اس ام دی این است که می توان از آن در محیط های مرطوب و یا طوفانی استفاده کرد. زیرا دارای سیستم دفع حرارت است و با وجود فضای غبار آلود نور را به صورت واضح منتشر می کند.

پروژکتور COB

یکی از انواع پروژکتورهای ال ای دی است که در ساختار آن یک چیپ واحد وجود دارد و نور را در یک محدوده مشخص تولید می کند. به همین دلیل ممکن است از یک قطعه انعکاس دهنده نور برای انتشار یکنواخت نور استفاده گردد. بر روی قطعه چیپ، چندین دیود یک واتی نصب شده است که با کمترین مصرف برق، نور را منتشر می کند. از همین رو می توان آن را از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه دانست.

وجود لنزهای اپتیکی در پروژکتورهای COB باعث شده تا انعطاف پذیری بالایی در انتشار نور داشته باشند. از طرف دیگر، در صورت مواجه شدن با نوسانات برق از عملکرد خوبی برخوردار است و به ندرت خراب می شود.

مصرف برق پایین با پروژکتورهای روشنایی

با توجه به تکنولوژی که در این پروژکتورها استفاده شده است علاوه بر تولید نور زیاد، مصرف کمتری دارد. از این رو می توانید از پروژکتورهای روشنایی در سالن های بزرگ و انبارها استفاده کنید و صرفه جویی بیشتری در مصرف برق داشته باشید.

عدم استفاده از سیم و سایر تجهیزات

پروژکتورهای روشنایی ال ای دی نظر به مصرف برق پایین نیازی به استفاده از سیم و کابل ندارد. به عنوان مثال با یک سیم با سایز کمتر می توانید برق مورد نیاز چند پروژکتور را تامین کنید. علاوه براین، برای نصب پروژکتورهای روشنایی نیازی به تجهیزات جانبی مانند کنتاکتور، فیوز و غیره ندارید. تمام این موارد باعث می شود تا در هزینه های مصرفی خود جهت روشنایی صرفه جویی کنید.

با پروژکتور روشنایی نیاز به بانک خازنی ندارید

پروژکتورهای سنتی از نوع گاز به گونه ای بودند که باعث ایجاد تغییرات نوسانی در تولید برق می شدند و باید از یک بانک خازنی برای کنترل این تغییر استفاده می شد. اما در ساختار پروژکتورهای ال ای دی از درایورهای الکترونیکی استفاده شده که دارای توان مصرفی پایینی هستند. به همین دلیل نیازی به بانک خازنی ندارید.

انواع پروژکتور روشنایی - رایان نور

استفاده از LED در ساختار پروژکتورها

پروژکتورهای گازی که در قدیم استفاده می شدند در صورت خرابی یکی از قطعات امکان از دست دادن روشنایی بالا بود. پروژکتورهای ال ای دی اغلب از تعدادی SMD به صورت موازی ساخته شده است. در صورتی که یکی از این مدارها با مشکل مواجه شوند و یا بسوزند، پروژکتور هم چنان روشن باقی می ماند.

کاهش خط برق گرفتگی

پروژکتورهای روشنایی از ترانس و درایورهای خاصی استفاده می کند که میزان ولتاژ مصرفی را تا حد امکان کاهش می دهد. این امر علاوه بر کاهش مصرف برق، باعث می شود تا از آن در مناطقی مانند استخرها نیز استفاده کرد. اگر می خواهید از کاربردهای پروژکتور روشنایی به صورت بهینه استفاده کنید، به دنبال نمونه هایی باشید که مناسب هر مکانی باشد.

روشنایی محوطه خود را با پروژکتورهای رایان نور تامین کنید

با توجه به تنوع منابع روشنایی، در این مقاله به انواع رایج پروژکتورهای روشنایی پرداختیم. هر کدام از آن ها از ویژگی ها و مزایای خاصی برخوردار هستند و در کاهش مصرف انرژی گزینه ایده آلی برای شما است.

شرکت رایان نور با تولید انواع پروژکتورهای با کیفیت، روشنایی محوطه، مصرف انرژی پایین و ماندگاری بالا را برای شما تضمین می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش خود می توانید با تیم فروش شما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 11 =