مقالات

کاربرد ماژول DOB در نورپردازی

ماژول DOB

ماژول ها از قطعات مهم الکترونیکی است که در صنعت برق اهمیت ویژه ای دارد. کسانی که در زمینه صنعت برق و نورپردازی فعالیت می کنند حتما در مورد کاربرد ماژول ها و انواع آن ها آشنایی دارند. در ادامه این مقاله توضیحاتی راجع به کاربرد ماژول DOB در نورپردازی ارائه خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

تعریف ماژول برق مستقیم

ماژول ها در حقیقت قطعات الکترونیکی هستند که در ساختار خود درایور مجزایی ندارند و تمام قطعات بر روی برد نصب شده است. این ماژول ها کاربرد مهمی در ساخت المان های نوری و تجهیزات نورپردازی دارند. با داشتن ماژول های با کیفیت و استفاده از آن در دستگاه می توانید عملکرد آن را تا چندین برابر افزایش دهید. این نکته را به یاد داشته باشید که ماژول های بکار رفته در یک دستگاه نسبت به دستگاه دیگر متفاوت می باشد.

انواع ماژول های برق مستقیم

ماژول های الکترونیکی معمولا در دو دسته خازن دار و بدون خازن تولید می شوند. ماژول های خازن دار نسبت به نوع بدون خازن از کیفیت بهتری برخوردار است. همچنین، هنگام عبور جریان برق عمل فیلتر را روی آن اعمال می کند و بدین ترتیب از بروز مشکلات سوختگی و خرابی جلوگیری می کند. این امر در افزایش طول عمر ماژول ها نقش بارزی دارد.

اما ماژول های بدون خازن از قابلیت فیلتر برخوردار نیستند و برای مناطقی که مشکل نوسان برق وجود ندارد، مناسب است. برخی از ماژول های بدون خازن دارای نویز فیلیکر می باشند، در صورتی که نوع خازن دار از این مشکل مستثنی است. از نظر قیمت ماژول های بدون خازن نسبت به نوع خازن دار ارزان تر است.

ماژول DOB - فروشگاه رایان نور

 موارد استفاده ماژول DOB

تراشه های LED و منبع تغذیه سوئیچینگ همه با هم روی یک برد طراحی می شود. معمولا مقدار ورودی ولتاژ بین 100 تا 227vac می باشد. در صورت خرابی دستگاه می توانید فقط ماژول را به صورت جداگانه تعمیر کنید و از آن استفاده کنید.

ماژول های خطی DOB

ماژول های خطی DOB می توانند به طور گسترده برای انواع مختلف چراغ های LED در فضای باز و روشنایی ماژولار LED استفاده می شوند. ماژول های DOB  برای تولید لامپ های با کیفیت بالا با راندمان نوری بالا، ضریب قدرت بالا، THD پایین و قیمت مناسب طراحی شده اند.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم: آشنایی با انواع پروژکتور روشنایی

نکات مهم هنگام طراحی ماژول های DOB

  • برای نصب ماژول های دی او بی باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.
  • مقدار توان یا وات مورد نیاز برای ماژول را مشخص کنید.
  • یک IC مناسب برای دستگاه خود انتخاب کنید.
  • با توجه به مقدار ولتاژ و توان ورودی، LED مناسب انتخاب کنید.
  • قطعات جانبی مناسب و با کیفیت انتخاب کنید.
  • طراحی ظاهری مدار و PCR را لحاظ کنید.

تعمیر برد ماژول DOB

ماژول های DOB برق مستقیم زیر مجموعه ای از تکنولوژی LED هستند که به درایور ال ای دی نیازی ندارد. گاهی ممکن است به دلایل مختلفی با خرابی لامپ های دی او بی مواجه شوید که برای این کار فقط لازم است برد DOB را تعمیر کنید.

در قدیم بسیاری از مردم برای تعمیر لامپ های قدیمی خود از روش تعویض ال ای دی های DOB استفاده می کردند. حتی اگر برد روشنایی به صورت کامل خراب شود می توانید چیپ ال ای دی را با نوع جدید آن توسط هویه تعویض کنید.

خوشبتختانه امروزه با توجه به استفاده زیاد ماژول های DOB تولید و فروش این قطعات افزایش یافته و کمتر کسی به سراغ تعمیر آن ها می رود.

ماژول DOB - خرید ماژول برق مستقیم

نکات مهم هنگام خرید ماژول DOB با کیفیت

اگر قصد خرید ماژول های دیجیتال را دارید باید به نکات مهمی دقت کنید. در نظر گرفتن این ملزومات به شما کمک می کند تا گزینه مناسبی را انتخاب کنید و از خراب شدن دستگاه جلوگیری کنید.

در مرحله اول، به ضخامت برد توجه داشته باشید. زیرا کیفیت و قیمت برد ارتباط مستقیمی با ضخامت برد DOB دارد. یکی از پارامترهای مهم برای تعیین کیفیت ماژول DOB تعداد ال ای دی های روی برد می باشد. علاوه بر این مسئله باید به میزان وات یا توان LED ها نیز دقت کنید.

برای جلوگیری از مشکلاتی مانند نوسانات برق لازم است از برخی قطعات جانبی مانند خازن، فیوز مقاومتی و موارد دیگر استفاده کنید. به عنوان مثال فیلترهای LC که از سلف و خازن تشکیل شده است برای کنترل نوسان برق بسیار مناسب است و باعث طول عمر بیشتر برد می شود.

سایر معیارهای مهم انتخاب ماژول DOB عبارتند از:

  • میزان ولتاژ ورودی
  • استفاده از قطعات کنترل دمای برد
  • میزان نور یا لومن

خرید انواع ماژول های دیجیتال از فروشگاه رایان نور

ماژول های دی او بی نسل جدیدی از چراغ های نورپردازی هستند که توسط IC ها تغذیه می شوند و به صورت مستقیم با برق شهر ی روشنای عالی را ارائه می دهند.

شرکت رایان نور با سابقه چندین ساله تولید کننده انواع ماژول های برق مستقیم، ماژول های DC و ماژول های دیجیتال می باشد. این شرکت مفتخر است تا با تولید محصولات با کیفیت و مرغوب و مطابق با استانداردهای بین المللی همگام با محصولات خارجی رقابت کند و با قیمت مناسب به شما عرضه کند.

برای تضمین کیفیت و جلب اعتماد شما خدمات 7 روز ضمانت مرجوعی کالا را برایتان در نظر گرفته ایم. برای ثبت سفارش محصول با ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =